Ne pare rau, vizionarea acestei pagini nu este posibila in Internet Explorer 6, 7.
Pentru a explora continutul citynews.ro, va rugam sa downloadati unul din urmatoarele browsere:
Pentru a beneficia de experienta completa a sitului citynews.ro, va rugam sa downloadati unul din urmatoarele browsere:
Continua pe Citynews.ro
×
inchide
Go to TOP
Duminică, 14 Oct. 2012, 10:04
2
6042

Propaganda a murit! Televizorul doar minte

Propaganda a revenit destul de des în declarațiile politicienilor din ultima vreme. Recent, Victor Ponta le-a spus miniștrilor într-o ședință, la debut, când știa sigur că se înregistrează: „Vă rog pe toți să demontați propaganda fascistă a PDL, că numai fasciștii și comuniștii rescriau istoria”.

propaganda murit televizorul doar minte
Video 2: 
Video 3: 
Video 4: 

De partea cealaltă, Tismăneanu l-a etichetat pe Ponta ca „neghiob” pentru că acesta a spus despre Cărtărescu și Mihăieș că sunt propagandiști naziști. Ponta a răspuns: „(...) eu doar am redat limbajul tipic propagandei naziste folosit de doi așa-ziși intelectuali, nimic altceva. Sigur că domnnul Tismăneanu, plătit și pregătit să-i apere, a omis, în postarea sa, această realitate evidentă, atacându-mă tot pe mine cu aceleași expresii și același dispreț față de adevăr pe care, repet, îl puteți găsi fie la propaganda lui Goebbels, fie la tovarășii cu care Domnia Sa a mers la școală și la chefuri de nomenclaturiști!".

Evenimentul Zilei anunță că „Ponta acoperă găurile de la TVR prin suplimentarea fondurilor direct de la bugetul de stat. Astfel, liniștea la televiziunea publică este asigurată înaintea alegerilor parlamentare. În timp ce la TVR și radioul public s-au dat 26 de milioane de euro în plus, la Institutul Cultural Român s-au tăiat 4 milioane de euro.” Exemple de genul acesta pot curge la infinit, căci cuvântul a redevenit la modă mai ales după scandalul plagiatului și suspendarea lui Traian Băsescu. Nu continuăm pentru că ar fi inutil, oamenii folosesc cuvântul propagandă fără să-l înțeleagă, doar din rațiuni de rezonanță negativă. E adevărat, când spui propagandă oamenii înțeleg că este vorba de manipulare sau de minciună. Dar nu este așa, de fapt, în România propaganda a dispărut odată cu dispariția oricărui proiect serios de societate, sau poate odată cu dispariția a două modele politice polare de viziune asupra societății.

Momentul în care propaganda a murit în România nu poate fi localizat exact, dar poate fi plasat undeva după ce CDR a preluat puterea în anul 1996. Guvernarea speranțelor dreptei a aneantizat repede tensiunea dintre foștii comuniști și cei care doreau o altă ordine socială. Ineficiența acelui guvern a condus la o societate amestecată, a amestecat taberele prin migrație politică și diverse experimente și a decredibilizat discursurile politice bazate pe ideologia de stânga sau de dreapta.

De atunci, poate doar o perioadă dintre 2001 și 2002, când PSD a căutat să se fundamenteze ideologic ca partid social democrat modern, pentru a se uita de originile comuniste, propaganda a dispărut. Nu am mai avut o dreaptă care să vină cu programe ideologice coerente, programe care să se opună propagandei de stânga, și astfel și stânga și-a dizolvat viziunea într-un program asistențial cu accente populiste, orchestrat nu de comunicatori sau de propagandiști, ci de baroni locali sau militanți cu valențe de organizare, nu de inspiratori ai maselor. Trecerea uneia dintre ramurile fostului FSN - Partidul Democrat - la dreapta și mișcarea liberalilor spre stânga, în USL, a fost ultima lovitură dată condițiilor de renaștere sau supraviețuire a unei propagande politice la noi.

Propagandă nu este orice tip de comunicare, ea nu se confundă nici cu minciuna, nici cu bombardamentul informațional și nici cu manipularea sau persuasiunea. Propaganda este un mediu de propagare, o putem defini mai bine prin noțiunea de câmp din fizică. Ea nu este responsabilă doar cu invitarea, împingerea unor oameni să voteze idioți sau dictatori, ci mai ales răspândește o viziune, o reprezentare asupra lumii. Altfel spus, caută să transmită un tablou concret și coerent asupra lumii, împănat cu valori, narațiuni specifice sau ideologii. Este ceea ce Pierre Bourdieu numea violență simbolică, adică propagarea unui model de societate printr-o ideologie (dominantă, spune el) care este reiterată în toate manifestările media și subordonată interselor unor elite economice și politice.

Propaganda se fundează pe o doctrină și are rețete și tehnici cunoscute încă din antichitate (repetiția, diabolizarea adversarului, mecanismul țapului ispășitor, simplificarea, orchestrarea și multe altele). Nimeni nu recunoaște că face propagandă; de două mii de ani, orice competitor acuză dușmanul de propagandă, despre el însuși spune că doar informează sau face PR sau diplomație publică.

Dar astăzi, propaganda a devenit o mașină de influență mediatică, s-a transformat într-o mașină care răspunde intereselor unor grupuri răspândite prin partide și unor rețele de militanți politici care ocupă statul din patru în patru ani. Propaganda și-a pierdut și coerența din vremile trecute, fundamentul de valori și ideologiile care aduceau o viziune, cât ar fi ea de parțială, asupra lumii.

Propaganda a murit în România și din alte cauze, nu doar pentru că dinamica politică de la noi a mers spre degradarea discursului politic și spre creșterea rolului pungilor cu produse în campania electorală. Unul din mecanismele propagandei, adică minciuna (chiar dacă nu este definitoriu pentru propagandă), nu este foarte ușor de folosit azi. Astăzi nu mai este atât de ușor de falsificat realitatea, chiar Goebbels recomanda colegilor săi să mintă în propagandă doar atunci când este absolut necesar, deoarece capacitatea de informare a fiecărui individ și accesul la surse face ca propaganda să uzeze mai puțin de mecanisme de disimulare, de falsificare, ci mai degrabă de simulare sau stimulare a unor reacții afective, emoționale.

O altă cauză este degradarea corpusului politic și a selecției. Ca să folosim termenii lui Bourdieu, putem vorbi de o elită politică? Vorbim foarte des de clasă politică, poate datorită faptului că, în acest moment, politicienii români sunt de cea mai scăzută calitate intelectuală din istoria noastră. Aleși pe criteriul loialității față de șef, nu pe cel al competenței, politicienii de azi nu se pot folosi de mijloacele fine ale propagandei, înțeleasă în mod clasic. Propaganda uzează de îndoctrinare, uneori afectivă, a cetățenilor, este un process mai subtil, care înseamnă conformism, acceptarea unor modele, interiorizarea unor atitudini. Ea nu violentează, ci creează o ambianță pentru a convinge și direcționa discret opinia publică. Ea este și acțiune deliberată asupra spiritelor, prin persuasiune și campanii dirijate înspre a obține consensul sau a pentru a fabrica anumite opinii, girate de specialiști sau de instituții prin managementul percepțiilor, storytelling sau alte metode. Cine să folosească aceste metode? Nivelul politicienilor care cheltuie milioane pe consultanți străini care implementează doar programe de PR politic și marketing electoral este prea jos pentru a avea răbdare, continuitate și proiect de a construi tradiții politice. La noi totul e electoralism, grabă de a lua puterea și a exploata rapid toate resursele ei, nimeni nu acceptă să cultive electoratul, intelectualii sunt folosiți doar în campanie, apoi aruncați la gunoi. Este imposibilă reflecția critică și reflecția politică, în general, în interiorul partidelor politice.

Propaganda este într-o relație ciudată cu nivelul de ignoranță socială - contează cât este de mare nivelul ignoranței la un moment dat. La un nivel de ignoranță cultivat și stimulat de două decenii este greu să mai poți spera că vei putea veni cu programe de cultură politică și civică, kilogramul de zahăr și ulei este un argument mai bun decât ideologiile structurate ale propagandei.

Dar, odată cu moartea propagandei politice, a murit și o formă de propagandă care este importantă pentru orice stat: propaganda statului sau a națiunii. Propaganda pe care o orchestrează statul în interior, este realizată prin mijloacele instituționale și are ca scop întărirea identității, consolidarea coeziunii sociale, creșterea încrederii sociale sau modernizarea mentalităților prin inculcarea unor valori ca toleranța, responsabilitatea civică, echitatea și multe altele. Propaganda statală poate fi asimilată educației naționale; statele puternice au programe serioase în acest sens. România este un stat aproape eșuat din acest punct de vedere. Suntem într-o criză a valorilor și într-o criză de identitate; românii ajunși minoritari în Occident se adună greu în asociații și, de regulă, se topesc în masa populației, a doua generație de abia dacă mai înțelege limba română. Suntem obsedați de programe cu brandul de țară, dar am uitat să încercăm să-i convingem pe cetățenii români asupra nevoii de solidaritate și de coeziune socială, asupra respectării unui trecut așa cum a fost el, și asupra respectului valorilor, alături de nevoia de modernizare și de efort comunitar. Uităm să ne promovăm valorile, iar statul este ocupat din patru în patru ani de alt partid, care se rezumă la a face selecții după criterii partizane. Politrucii deveniți responsabili ai statului contestă valorile culturale sau creatorii veritabili, judecându-i după sensibilitățile lor politice sau forțând macularea unora, prin legarea lor la căruța partidelor. Oamenii nu se nasc cetățeni, ei trebuie formați printr-un sistem de propagandă asimilabil educației, iar a răspunde propagandei naționaliste exagerate din perioada ceaușistă cu lipsa oricărei preocupări serioase pentru construcția unei identități colective este o eroare cu consecințe grave pe termen lung.

În România, politicianismul primitiv și gregarismul partinic au pârjolit totul, chiar și condițiile pentru propagandă politică sau națională. Imaginea unor posturi de televiziune agresive în transmiterea unui flux de mesaje politizate ne poate înșela, ele nu fac propagandă, ele doar mint cu nerușinare și dezinformează.

Acest text reprezintă răspunsul meu la o anchetă realizată de prestigioasa revistă „Dilema Veche” pe tema „Propaganda, azi”. 

Voteaza articolul
Nici un vot
Articole din aceeasi categorie
Parafrazarea numelui unui celebru film mi se pare sugestiv pentru emoţia trăită la întâlnirea cu generaţii de elevi şi dascăli de la prima şcoală.
15 Iun. 2018
07:45
1
Știu, serviciul de urgență e gratuit în România.
09 Mai. 2018
10:21
4
Să ne imaginăm următoarea scenă. Băieții de la Arsenal înfulecau fripturi cu cartofi prăjiți când Wenger poposea în Insulă venind din îndepărtata Japonie, prin 1996.
26 Apr. 2018
15:53
1
România este pe ultimul loc în ceea ce priveşte siguranţa drumurilor din Uniunea Europeană.
16 Apr. 2018
10:00
7
Trenul accelerat Timișoara - Iași pleacă în 3 minute de la linia 3. Trenul accelerat Timișoara - Iași pleacă în 3 minute de la linia 3.
02 Apr. 2018
11:14
7
"...suntem obligaţi să finalizăm autostrada până în 2016, pentru că am reuşit să o introducem pe alocarea financiară 2007 - 2013.
26 Mar. 2018
11:12
7

Post new comment

Comentarii

Felicitari d-le Dancu. Foarte frumos sesizat si exprimat detaliile senificiatiei cuvantului propaganda si ce se intampla astazi cu aceasta notiune in Romania.

Si da aveti mare dreptate. La cum merg lucrurile astazi Romania este setata pe un curs al esuarii ca stat. Este asemenea Titanicului navigand prin intuneric, ceata si frig si e doar o chestiune de timp pana cand se va lovi de un iceberg (a se citit criza sociala majora) si se va scufunda ca stat.

Poate ca pentru noi ardelenii nu e asa de rau. Poate ca totusi aceeasi va fi sansa noastra sa ne dobandim independenta sa aratam de ce suntem noi diferiti si cum intelegem noi sa creeam o societate si un stat. Prin urare eu va spun sa abandonati strategia asta a pasilor marunti si sa treceti la pasi mari. Vorbiti pe fata asa cum o face si Sabin Gherman despre ceea ce trebuie sa facem noi ardelenii daca vrem sa avem viitor, noi si mai ales copiii nostri. Iar raspunsul este ca trebuie sa devenim independenti pe modelele Kosovo, Catalunia, Scotia si Flandra. Trebuie sa ne luam soarta in propriile maini si sa-i lasam pe fratii nostri olteni si moldoveni, asa frati cum ne sunt sa se descurce singuri. Asta e, vine o vreme cand fiecare frate se muta la casa lui proprie, nu? Si oricat am vrea noi sa fim de apropiati ca frati e clar ca diferentele sunt enorme intre ardeleni, olteni si moldoveni.

Eu unul am ajuns sa regret sa in buletinul si pasaportul eu scrie ca am nationalitatea de roman. As vrea sa scrie altceva. Mi-ar placea sa scrie Ardelean sau Transilvanean. Sper d-le. Dancu sa aveti si dvs. intelepciunea sa realizati pana nu veti fi prea batran ca solutia este Transilvania, Banatul si Bucovina independente sub forma unui nou stat. Ce vor face oltenii si moldovenii cu saracia, coruptia si tendinta lor naturala spre lene, smechereala si furtisag e treaba lor. Asa sa ne ajute Dumnezeu!

Mitici, bucurati-va! Sunt si ardeleni care se bat pt. cate o imbucatura de ciolan! Si pe urma se retrag schelalaind cu coada intre picioare!

Adaugă comentariu nou

Conţinutul acestui câmp va fi considerat confidenţial şi nu va fi făcut public.

Filtered HTML

  • Adresele de situri web şi adresele de e-mail se transformă automat în linkuri.
  • Filtered words will be replaced with the filtered version of the word.
  • Taguri HTML permiseŞ <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.

Plain text

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Adresele de situri web şi adresele de e-mail se transformă automat în linkuri.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență vor fi șterse.

Comentarii

01 Jan. 1970
02:00
01 Jan. 1970
02:00
01 Jan. 1970
02:00
Inchide