Ne pare rau, vizionarea acestei pagini nu este posibila in Internet Explorer 6, 7.
Pentru a explora continutul citynews.ro, va rugam sa downloadati unul din urmatoarele browsere:
Pentru a beneficia de experienta completa a sitului citynews.ro, va rugam sa downloadati unul din urmatoarele browsere:
Continua pe Citynews.ro
×
inchide
Go to TOP
Luni, 28 Apr. 2014, 12:21
1
2989

BN: Podul acoperit de la Coşbuc are şanse mari să fie reabilitat (FOTO/VIDEO)

Construit la 1778 şi refăcut în 1937, podul acoperit din comuna bistriţeană Coşbuc, monument de arhitectură de clasa A, este considerat ultimul de acest fel din Europa. Podul are nevoie urgentă de reparaţii, altfel există riscul să se prăbuşescă. Deşi localnicii ştiu că podul este într-o stare avansată de degradare, trec zilnic cu maşini şi căruţe, contribuind şi mai mult la distrugerea acestuia.

pod cosbuc.avi

Video 2: 
Video 3: 
Video 4: 

Podul a fost construit de inginerii tirolezi, în anul 1778, când erau cantonaţi cu trupele la graniţa Năsăudului. Pentru acest pod italienii au negociat "la sânge" cu saşii preţul lemnului de stejar. În total au construit în Bistriţa-Năsăud 14 astfel de poduri, însă singurul care a rămas mărturie peste timp este cel de la Coşbuc. În 1909 apele au distrus parţial acest pod, care a fost refăcut în 1937 întocmai cum fusese înainte, doar că i s-au pus piloni de piatră.

De mai bine de 80 de ani pentru podul din Coşbuc nimeni nu a mai făcut aproape nimic, înlocuindu-se doar, din când în când câte o grindă sau o scândură. Chiar dacă podul este şubrezit, asta nu-i împiedică pe localnici să-l folosească, trecând cu maşini grele peste podul care scârţâie din toate încheieturile.

"E un pic şubred, dar cine să-l facă, eu?", se întreabă retoric un şofer care spune că preferă să teracă peste acest pod decât să facă un înconjur de câţiva kilometri.

"Starea lui e deplorabilă, lumea trece peste el, ălalalt e mai departe, e necirculat. Nu s-a ocupat mai nimeni de el, foarte puţin s-a intervenit la pod. Nu mi-e frică să trec peste el, că s-au băgat nişte întărituri prin anii 70. Nu ştiu dacă mai există în ţară vreun pod la fel", spune Ioan Cosmi.

"E o istorie pentru noi. Podul acesta este vechi, nu se implică nimeni să-l refacă", spune o femeie.

"Eu sunt născut din 58 şi tot pod era. Draniţele sunt vechi şi acum trebuie schimbate. S-a mai modernizat dar e lemn, mai putrezeşte, mai vin tinerii dau în el, copii, mai se strică. Şi maşinile circulă pe el, caii şi trebuie făcut. Ar trebui să se implice careva să-l refacă, măcar acoperişul ca să nu putrezească grinzile de susţinere", spune un alt localnic.

Pentru salvarea podului de la Coşbuc se acţionează pe două căi. Direcţia Judeţeană pentru Cultură şi Patrimoniul Naţional Bistriţa-Năsăud solicită ministerului de resort luarea unor măsuri urgente, în timp ce Consiliul Judeţean analizează oportunitatea obţinerii de fonduri europene pentru reabilitare.

"Există un proiect de reabilitare, un proiect însoţit de un referat de specialitate pe care l-am depus la Bucureşti pentru avizarea Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice. Am avut o perioadă mai dificilă de reconstituire a comisiilor şi de aceea un răspuns de la Comisia Naţională întârzie puţin, însă noi sperăm că în acest an proiectul avizat va fi baza reabilitării podului.

Din punctul de vedere al instituţiei noastre am trimis o solicitare de a se interzice circulaţia cu autoturisme şi cu maşini de un anumit tonaj peste acest pod, care ştim cu toţii este de clasă A, monument de importanţă naţională. Din păcate nu se întâmplă acest lucru, aici, cei de la Poliţie, de la Circulaţia rutieră, Primăria, trebuie să aplice această soluţie pentru că până la reabilitare şi mai ales după.

Aş propune primarului să găsească o alternativă de comunicare peste râul Sălăuţa, pentru ca podul să rămână un monument şi să aibă mai degrabă funcţiuni muzeistice şi turistice, decât funcţionale. Podul nu este în momentul de faţă în pericol de a se prăbuşi. L-am verificat de mai multe ori. În cazul în care nu se circulă cu maşini de tonaj greu, cu toate că se pare că acum se circulă şi cu maşini de tonaj greu, podul rezistă pentru că este pe structură de grinzi de stejar, foarte rezistente. Sunt probleme la învelitoare şi la inserţia acestor grinzi în drum, acolo unde lucrează umezeala şi factorii corozivi ai timpului", spune Alexandru Uiuiu, directorul DCPCN B-N.

"Cu toate că administrarea podului de la Coşbuc este în sarcina primăriei de acolo, acest pod cu o valoare istorică foarte importantă este în vizorul autorităţilor judeţene. Vă pod da un exemplu clar, finanţarea prin transfer din fondul de rezervă a Consiliului Judeţean cu suma de 46 de mii de lei, la finalul anului trecut, către Primăria Coşbuc, pentru plata expertizei tehnice şi a studiului de fezabilitate pentru reabilitarea podului de lemn de la Coşbuc.

În momentul de faţă, în baza acestor expertize şi studii se va elabora proiectul de reabilitare a lui şi se va face o evaluare a costurilor de reabilitare a podurilor şi ulterior Consiliul Judeţean va sprijini demersul de reabilitare al acestui pod, în colaborare cu Primăria Coşbuc.

Podul acoperit de la Coşbuc a avut şi el 14 "fraţi" în Bistriţa-Năsăud, dar niciunul nu mai este în picioare, ca cel din Coşbuc. Cel de la Ilva, al doilea pod acoperit care a mai rezistat la noi, este şi mai degradat.

Articole din aceeasi categorie
Potrivit unui studiu realizat de o firmă de profil, locuințele din Cluj s-au ieftinit cu câțiva euro pe metru pătrat
08 Apr. 2019
14:58
5
În Parcul Industrial Tetarom III din Jucu s-a inaugurat recent o nouă investiții demarate de unul dintre cei mai mari clienți ce activează în acest perimetru: grupul italian de electrocasnice De’Longh
08 Apr. 2019
13:26
0
Consiliul Judeţean Cluj informează participanții la trafic și locuitorii din zonă în legătură cu faptul că, în cadrul programului de lucrări ce vizează îmbunătăţirea infrastructurii rutiere a judeţulu
08 Apr. 2019
13:13
0
O echipă de funcţionari ai Direcţiei Judeţene de Evidenţă a Persoanelor Cluj, instituţie publică de interes judeţean aflată sub autoritatea Consiliului Judeţean, se va deplasa marți, 9 aprilie, începâ
08 Apr. 2019
10:15
0
Compania de Apă Someș a anunțat întreruperi ale furnizării apei potabile în localitățile Florești și Cetan.
08 Apr. 2019
09:28
0
Ordinul Arhitecților din România a lansat un concurs internațional de soluții pentru amenajarea zonei
08 Apr. 2019
08:56
0

Post new comment

Comentarii

"un proiect însoţit de un referat de specialitate pe care l-am depus la Bucureşti pentru avizarea Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice"
pt asta trebuie regionalizare, ai bani, ai putere sa o faci, ai materie prima dar iti trebuie o stampila din bucale, si o data cu stampila mai trebuie sa platesti (cotizezi) cu niste taxe, si butonu e la ei si daca zic, NU pod atunci noi din ardeal tre sa zicem "sa traiti tovarasu mitic, parlamentar".
ce natie de prosti, oare mai rabdam mult????

Adaugă comentariu nou

Conţinutul acestui câmp va fi considerat confidenţial şi nu va fi făcut public.

Filtered HTML

  • Adresele de situri web şi adresele de e-mail se transformă automat în linkuri.
  • Filtered words will be replaced with the filtered version of the word.
  • Taguri HTML permiseŞ <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.

Plain text

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Adresele de situri web şi adresele de e-mail se transformă automat în linkuri.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență vor fi șterse.

Comentarii

01 Jan. 1970
02:00
01 Jan. 1970
02:00
01 Jan. 1970
02:00
Inchide